Thursday, December 24, 2009

Alam Pekerjaan....


Pejam celik, tak sangka cepat masa berlalu ana telah meninggalkan alam pembelajaran di universiti. Kini masa untuk mencari kerja dalam meneruskan perjuangan hidup ini. Banyak kompeni-kompeni besar telah memanggil ana untuk di interview. Alhamdulillah jurusan yang ana ambil ini memang terhangat di pasaran pekerjaan. Tetapi banyak bidang yang ana perolehi lebih kepada sistem konvensional. Sebagai bekas pelajar perbankan Islam, agak kurang selesa jika ana mengambil pekerjaan dalam sistem konvensional. Jika ana mendapat jawatan dalam produk perbankan Islam, Alhmdllh.. Sekurang-kurangnya kita dapat mengembangkan apa yg kita pelajari walaupun sistem bank ini masih banyak di kawal oleh sistem konvensional.

Baru-baru ini ana menghadiri interview di sebuah syarikat ternama. Apabila ana telah lulus menjawab "Test IQ" , ana di bawa ke tempat interview. Ketika sedang menunggu di bahagian cafe, ana melihat suasana yang agak kurang menyenangkan. Staf-staf di level itu membuat 'Party' dengan minuman keras. Rasa agak kurang selesa apabila ana melihat keadaan begitu. Jika inilah suasana di dalam ofis ini, ana sanggup berhenti kerja. Maklum la,jiwa ini tidak sesuai menerima suasana demikian. Apabila ana mendapat borang penjanjian dan syarat-syarat, ana melihat waktu tugas ana bekerja iaitu dari jam 2PM hingga 12AM. Dalam hati ana, bila masa nya kita mahu pergi usrah dan program2 waktu malam. Dalam hati ana, mungkin ini bukan tempat aku.

Ana mula berfikir, adakah ana mampu menghadapi semua ini bila mana kita di uji dengan pangkat, jawatan, harta dan wanita. Kadang-kadang, diri ini perlukan muhasabah yang lebih mendalam dalam menghadapi realiti kehidupan ini.

2 comments:

  1. Salam akh...
    Selamat bermujahadah di alam pekerjaan..
    Doakan kami yang masih berjihad di medan akademik...

    ReplyDelete
  2. Salam...
    InsyAllah, ana akan sentiasa mendoakan yg terbaik buat shbt2...Semoga istiqamah dalam perjuangan Islam...

    ReplyDelete